شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی (NLD) در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرج سال تحصیلی 94- 1393 تاریخ دفا

چهارشنبه 26 تير 1398
15:20
backlinkamazing

شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی (NLD) در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرج سال تحصیلی 94- 1393 تاریخ دفاع پایان نامه :96/6/5
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: مریم یوسفی استاد راهنما: معصومه پورمحمدرضا تجریشی استاد مشاور: ساحل همتی استاد مشاور: عنایت‌اله بخشی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده




دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در یک یا چند فرایند ذهنی که به ادراک یا کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری مربوط می‌شود, مشکل دارند. اختلال یادگیری را می‌توان به دو دسته‌ کلامی و غیرکلامی تقسیم کرد. اختلال یادگیری غیرکلامی به‌تدریج در دوران تحول, مشخص‌تر می‌شود و ممکن است به دلیل برخی از مشکلات تحصیلی یا حرکتی, به-طور نادرست, تشخیص داده شود. هدف از این پژوهش بررسی شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر کرج بود. مواد و روش: پژوهش حاضر, یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود. از جامعه آماری دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های تحصیلی چهارم, پنجم, و ششم ابتدایی شهر کرج که در سال تحصیلی 95- 1394 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند, با استفاده از شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای, 640 دانش‌آموز مشتمل بر 286 پسر و 354 دختر از 4 ناحیه آموزشی انتخاب شدند. میانگین و انحراف معیار سن دانش‌آموزان پسر و دختر عبارت بود از: 1.20±10.24 و 0.97±10.41. در مرحله اول, تمامی دانش‌آموزان منتخب, با استفاده از مقیاس کم‌توانی‌های یادگیری غیرکلامی کودکان (گلدشتاین, 2002) به شیوه انفرادی, مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از بررسی مقیاس‌های تکمیل شده, 21 دانش‌آموز (13 پسر, 8 دختر که نمره‌ی مساوی یا بالاتر از 30 در این مقیاس به‌دست آوردند), مشکوک به اختلال یادگیری غیرکلامی تشخیص داده شدند. سپس تمامی آنها با استفاده از سومین نسخه آزمون هوشی وکسلر کودکان (WISC-III) به شیوه انفرادی ارزیابی شدند و هوش‌بهر کلامی, عملی و کلی آنها محاسبه شد. بر اساس نتایج حاصل از WISC-III, دانش‌آموزانی که نمره هوش‌بهر کلامی آنها, 10 امتیاز یا بیشتر, با نمره هوش‌بهر عملی آنها اختلاف داشت و نمره هوشبهر کلی آنها مساوی یا بالاتر از 85 بود دارای اختلال یادگیری غیرکلامی تشخیص داده شدند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و نمودارها, نمایش داده شد و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانووا) در نرم‌افزار SPSS نسخه 22, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار هوشبهر کلامی در دانش آموزان پسر به ترتیب 11.25±94.00 میانگین و انحراف معیار هوشبهر عملی در دانش آموزان پسر به ترتیب 6.63±84.75 و میانگین و انحراف معیار هوشبهر کلی در دانش آموزان پسر به ترتیب 6.90±89.12 بود. میانگین و انحراف معیار هوشبهر کلامی در دانش آموزان دختر به ترتیب 7.50±94.08 میانگین و انحراف معیار هوشبهر عملی در دانش آموزان دختر به ترتیب 5.60±87.77 و میانگین و انحراف معیار هوشبهر کلی در دانش‌آموزان دختر به ترتیب 4.51±89.85 بود. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل واریانس, بین (هوشبهر کلامی, عملی و هوشبهر کلی) در دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های چهارم, پنجم و ششم ابتدایی در سطح ‌(05/.< p) تفاوت وجود ندارد. همچنین, میزان شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی در دانش‌آموزان پسر (%1.8) تقریباً 2 برابر بیشتر از دانش‌آموزان دختر (%0.85) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که در جمعیت عادی, میزان شیوع اختلال یادگیری غیرکلامی در دانش‌آموزان پسر تقریباً 2 برابر بیشتر از دانش‌آموزان دختر است. با توجه به شیوع نسبتاً بالای اختلال یادگیری غیرکلامی, می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر جهت شناسایی بهنگام کودکان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی و طراحی روش‌های آموزشی و مداخله‌ای مناسب برای این گروه از کودکان, از مشکلات رفتاری و تحصیلی آنها در آینده, پیشگیری نمود.


[ بازدید : 27 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به های کاب است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار ایجاد وبلاگ عکس عاشقانه فال حافظ فال حافظ خرید بک لینک دانلود تک آهنگ بازار جهانی دانلود سوالات استخدامی اموزش و پرورش خرید ملک در ترکیه خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]